Thursday, October 30, 2008

Mengapa Harus Pelik ??

assalammu`alaikum ....

Mengapa harus pelik ?? ya.. aku sendiri pun menjadi pelik kenapa mereka pelik ?? begini cerita nya... ketika aku baru balik dari bermusafir dari perjalanan port klang ke kuala lumpur , aku belum menunaikan solat maghrib, dan ketika sampai di kuala lumpur dan trus pergi ke masjid, waktu isyak telah masuk... so apa yang harus aku lakukan ??

nah... berdasarkan apa yang aku ketahui, solat itu tidak boleh di langkah2 urutan nya, sebab solat itu telah di tentukan waktu nya, ketika aku masuk azan baru selesai, setelah mengambil wudhu` aku trus solat qabliyah isyak, dalam aku solat Qabliyah isyak dan masuk rakaat kedua, terdengar iqamah menandakan solat akan di dirikan, ketika itu aku trus menghentikan solat sunatku, dan trus berjalan ke shaf terdepan (dari sini org dah pelik tengok aku, sebab aku hentikan solat aku secara tiba2, sebab selalu nya org akan selesaikan solat nya meskipun dah iqamah ) aku terlupa yang aku ni belum solat maghrib (kalau aku ingat tentu aku akan solat di belakang sekali untuk tidak menimbulkan fitnah) dalam aku mengikuti imam solat isyak, dan masuk ke rakaat ketiga aku baru teringat yang aku belum solat maghrib, kemudian setelah rakaat ketiga dan imam berdiri, aku pun duduk untuk tahiyyat akhir solat maghrib , kemudian memberi salam... dan trus berdiri, saat itu aku mendapati imam belum ruku` lagi, jadi aku dpt satu rakaat isyak, setelah imam bersalam.. aku pun trus berdiri untuk menunaikan solat isyak tiga rakaat lagi , aku solat seperti biasa... sebab aku berada di shaf depan , aku dpt merasakan pandangan mata yang melihat ke arah aku ( jadi tak khusyu` solat aku) , aku sedikit terganggu, kemudian aku trus solat hingga selesai.

aku yakin tentunya mereka pelik melihat cara aku solat, imam bangkit aku tahiyyat akhir dan kemudian memberi salam, dan kemudian berdiri untuk solat lagi , dan ketika imam memberi salam, aku pula masih solat.... saat itu lagi lah setelah org selesai solat, makin banyak aku rasakan pandangan mata yang melihat ke arah aku , dalam hati aku dah xpeduli ... aku trus solat dan kemudian memberi salam .

setelah memberi salam dan berzikir singkat, aku melihat banyak mata memandang ke arah aku, (mungkin aku ni hensem kot, tuh di org tengok semacam je, hehehe ). mereka pelik, aku jadi lebih pelik ... kalau betul mereka rasa hairan dengan cr aku bersolat, mengapa tidak bertanya saja ?? apa yang pelik nya ... ya pelik bagi mereka.. sebab ilmu itu belum sampai kepada mereka ... rasullah telah melarang untuk mengerjakan solat sunat apabila iqamah sudah di kumandangkan... dan kemudian allah juga telah memberi tahu bahwasanya solat itu telah tentukan waktu2 nya ke atas diri orang mukmin.... jadi apa yang pelik nya aku mengerjakan solat maghrib dengan berimamkan orang yang solat isyak ???

kesimpulan nya... aku hanya ingin berbagi pengalaman, jika sesiapa saja menemukan situasi seperti yang aku alami (belum solat maghrib) ketika masuk ke masjid imam sedang solat isyak, maka solat lah bersama imam (dengan berniat solat maghrib) dan kerjakan solat maghrib terlebih dahulu dengan memberi salam dan kemudian baru lah mengerjakan solat isyak .


wallahu`alam
hfz

No comments:

Post a Comment