Monday, November 10, 2008

Dunia IRC

Ini adalah catatan tentang sisi lain dari duniaku yang sekarang, Kali ini Aku menulis tentang dunia irc, tentang dunia irc yang dipenuhi dengan laki2 penipu dan pandai bermain kata ( perempuan xde ke ? perempuan pun ade jugakan .. kan kan kan .. ) , baiklah, aku mulai cerita ini dengan pengalamanku sendiri sebagai chaters dan rasanya apa yang aku lakukan dulu masih banyak yang dilakukan oleh laki2 yang still bermain irc sekarang.. aku mulai mengenal irc ketika aku berada di malaysia, rasanya saat itu irc baru keluar , tahun 1996 atau 1997 aku start main rasanya, (ntah lah dah xingat sangat) masa itu aku xtahu ape2 , kawan aku yang ajar mulai dari berchatting dan membuat email dia yang ajarkan, tapi berkat ketekunan aku bermain irc (kdang2 kat cc tu sampai 8 jam duduk , makan dan minum pun x ) hanyut terus, mula2 aku main di server galaxynet, singapore, dan disanalah cinta pertama irc ku bermula ( ye lah masa tu jahil lagi dan remaja baru awal 20an kot) , biasalah lelaki ni bila main irc, dia akan gunakan ayat2 yang terhebat seolah-olah apa yang di gambarkan nya kepada lawan bicaranya itu ada di dalam dirinya,pertanyaan wajib yang mula2 ditanya bila berkenalan adalah "ASL PLEASE " rasanya dah ribuan kali aku ditanya asl ni, start dari sini pun dah banyak penipuan yang di lakukan, bila dah menipu sekali maka dia akan terus menipu untuk menutup penipuan pertamanya dan begitulah seterus nya dan aku pun masa tu pakai nama ryan (konon2 nya keren lah mcm nama org putih) ryan melvin .. itu nama yang aku berikan (penat jer org tua aku bagi nama aku tukar dengan nama ape2 ntah) aku berpacaran dengan seorang budak pompuan dari jakarta, dia org china indonesia, aneh kan.. cinta irc ni, aku melayu dia china,aku islam dia kristian, kami saling bertukar gambar , dan akhirnya resmilah menjadi kekasih irc, masa tu lah masa yang paling membazir dalam hidup aku, bayangkan saja.. duit gaji habis menelepon ke jakarta, demi cinta lah katakan, hehehe... sampai akhirnya hubunganku dengan nya bertahan selama setahun , dan selepas itu dia putuskan hubungan kami, sebab katanya kami xboleh pergi jauh sebab berbeza agama, punya lah sakit nya hati aku, duit dah habis banyak nelp dia rugi jerk, bermula dari situ , aku mulai lah mencari mangsa untuk balas dendam .. aku masuk ke server dalnet , dan memakai nick Pangeran_Cinta , nick ini memang laris manis.. banyak jer yang suka, mulailah aku bermain kata2 mencari mangsa, akhirnya dari sekian banyak yang chat dengan aku, dan mcm2 lah yang aku janjikan, tapi tentu saja semua nya xde yang tertunaikan, ade seorang gadis dr bandung, orang china juga, kami berkenalan.. dan di sepanjang perkenalan kami, kami temukan adanya chemistry dalam diri kami, kami selesa untuk bersama, walaupun saat itu dia ada pacar, tapi sepertinya dia lebih senang dengan aku, sampai akhir nya satu hari aku cerita dengan dia kesusahan aku disini, aku bg th dia aku perlukan duit, dan xde tpt aku nak meminjam kecuali dengan along, akhirnya dia simpati dengan aku, dan tawarkan duit untukku dia tanya aku perlu berapa, masa tu aku kata perlu 2 juta rupiah ( banyak tu 2 juta, hehehe) tapi dia kata simpanannya cuma ada sejuta, aku pun terima tawaran nya, dan dia transfer ke acc bank kawan aku, sebaik sampai saja kiriman nya, aku terus tertawa.. wah, hebat aku boleh bersandiwara dan dapat duit sejuta ( aku terima duit dalam rm masatu Rm 500 ) jadi la, sape nak bg pinjam dengan org yang xkenal ??
setelah aku pinjam duitnya, kami masih trus berhubungan melalui irc . hubungan kami sempat bercerita tentang pernikahan, aku tawarkan dengan dia mau x dia menikah dengan aku, dia berkata mau.. tp dengan syarat aku tukar agama ke kristian, masa tu aku yang jahil ni cakap boleh jer, tapi tentu saja hanya untuk menyenangkan hatinya dan kemudian aku trus menghilang.. sebab dah dapat duit dia (jahat ke x ni ? ) , hampir setahun lamanya aku menghilang darinya hingga akhirnya hidayah allah datang kepada diriku, dan terjadilah perubahan drastis dalam hidup aku, dunia aku berpusing 180 darjah , terjadilah peperangan dalam diri aku , akhirnya aku cari dia kembali dengan mengirim email kepadanya dan meminta maaf atas segala perbuatan aku, dan aku berjanji akan membayar semula duit yang telah di pinjamkan nya kepada aku..

kemudian dalam masa aku berubah identity aku masih still main irc, tp ini dengan wajah yang lain .. aku still main kat dalnet dan join di chanel2 islamic dengan memakai nick Ibnuzaher dan kemudian Ibnumuflih , lama nick ni aku pakai dah , dalam masa tu aku trus berusaha untuk mencari seorang yang ku dapat ku jadikan sebagai teman hidupku, aku kenal seorang akhwat yang sedang mengambil master di UKM, dan seorang akhwat yang menuntut di ITM, dan yang seorang lagi sedang menuntut di UPSI (akhirnya dia yang menjadi zaujah (isteri) aku, dalam masa2 aku mencari tu , aku banyak discuss dengan mereka dalam banyak perkara , dan aku temukan ketidaksesuain pada diri akhwat yang di UKM dan ITM, dan tinggal seorang lagi yaitu akhwat yang sedang bljr di UPSI , dia banyak mendebat aku dan sempat mengatakan aku seorang yang extrem, walhal aku cuma tegas dalam mengemukakan pendapat mungkin orang susah nak terima cara aku,ye lah. aku ni di besarkan bukan dari sekolahan agama, besar aku pun kat jalanan, bergaul dengan org2 yang kasar, sehingga bahasa dan cara aku masih terpengaruh dengan cara2 mereka, akhiryna aku kirimkan beberapa kitab yang aku miliki kepadanya, dengan tujuan agr dia mengerti jalan yang aku pilih, masa tuh nampak nya mcm dah xde kesesuaian sampai akhirnya aku putuskan untuk balik ke medan dan mencari akhwat salafy yang ada di medan, tapi dah memang allah taqdirkan jodoh aku dengan dirinya, akhirnya singkat cerita dalam masa yang singkat aku menikah dengan nya akhwat yang sedang menuntut di UPSI , dia lah yang kini menjadi isteri dan ibu dari anakku abdullah ...
kalau nak diikutkan banyak lagi perkara-perkara yang belum aku ceritakan selama aku menggeluti dunia irc ini, dunia yang membuat seseorang berada di alam yang lain dari sisi dunia yang lain , apapun aku akan simpan segala yang kupernah ku alami di irc ini sebagai pengajaran yang terbaik untuk ku , dan aku masih dalam proses untuk terus mentarbiyyah diriku, tidak ada manusia yang dapat terlepas dari segala kesilapan yang telah di lakukan nya, dan aku adalah salah seorang di antara manusia tersebut, semoga saja mereka-mereka yang masih lagi bermain di dunia irc, mau bersikap jujur dan bertanggung jawab dengan apa yang di lakukan nya,

ketahuilah ... (aku pesan untuk diriku sendiri) walaupun ini hanya dunia irc, tetapi setiap perkataan yang kau tuliskan akan tercatat dalam catatan para malaikat yang akan terus memperhatikan apa yang kau lakukan.. tidak ada bezanya kesalahan yang kau lakukan dengan mulut ataupun melalui tulisan, ianya akan tetap di hisab dan akan di minta pertanggung jawabannya di sisi allah.. dan allah lah sebaik-baiknya PENGHISAB ...

begitulah secebis rasa tentang dunia irc yang pernah aku alami ,cuma.. moral valuenya aku nak bagi tahu, banyak di antara wanita2 yang terpedaya dengan kata2 lelaki irc yang manis dan menipu sehingga sanggup bergadai wang dan tubuh, hanya segelintir dari mereka yang jujur dalam berhubungan... bahkan boleh di katakan jarang untuk kita temukan, sebab dunia irc ini penuh dengan kepalsuan, tapi bukan berarti tidak adanya kebenaran di dalam nya, cuma susah bagi kita untuk menilai seseorang dengan hanya melalui tulisan, pengalamanku membuktikan dengan kata2 indah aku dapat menipu seorang wanita agar simpati denganku demi untuk mendapat hartanya, cuma allah mentaqdirkan aku untuk tidak terus berbuat zalim kepada wanita2 yang aku kenal di irc ini ...

ketahuilah untuk kalian lelaki yang suka mempermainkan kata demi menipu para wanita sesungguh nya allah berfirman di dalam kitab nya :

Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya, (QS. 74:38)

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya
(QS 17:36)

dan untuk seseorang yang mengenali diriku dan keburukanku, semoga allah membalas kebaikan dirimu , aku bukan lah yang terbaik dan seorang lelaki yang baik.. namun aku mempunyai keinginan untuk berubah menjadi baik , aku sedar setiap apa yang ku lakukan dan aku sedar setiap kesalahan yang telah aku lakukan, hidupku penuh dengan warna warni bagaikan pelangi yang menghiasi permukaan bumi ...
Allahumma La Tudzigh Qalbi Ba`da Izhadaitani.....

akhukum fillah
hfz

No comments:

Post a Comment